Kompozitní materiály, které se normálně využívají v brzdových systémech, se v zásadě dají rozdělit do dvou skupin. Na ORGANICKÉ a SLINUTÉ materiály.
- SLINNUTÉ (sintered) materiály: Základem je kovový prášek, smíchaný s mazivem a brusnými činidly tak, aby výsledná směs vytvořila kompozit ztužený slisováním za vysokých teplot. Kompozit se při spékání pevně spojí i s kovovou opěrnou destičkou libovolného tvaru, aniž by se přidávalo ještě nějaké lepidlo. Kovové prášky určují brzdný výkon bezdové destičky při vysokých teplotách, maziva pomáhají stabilizovat proces brzdění jako celek a brusná činidla udržují disky čisté.
- ORGANICKÉ materiály: Jsou tvořeny hlavně pryskyřičnými pojivy, kovy, mazivy a brusnými činidly. Koeficient tření ovlivňují v tomto případě zejména kovy a praskyřice, zatímco maziva a brusná činidla mají obdobnou funkci jako u slinutých materiálů.
VÝBĚR KOMPOZITU: Racing - brzdění optimalizováno na vysoké teploty
Silniční (Road) - vysoká stabilita brzd, fungující při nízkých a středních teplotách
ZAJETÍ BRZDOVÝCH DESTIČEK: Tato procedura je důležitá pro všechny kompozity a zcela klíčová pro kompozity RC (racing). Brzdové destičky se zajedou (usadí) po několikerým lehkým přibrzděním. Mezi jednotlivým brzděním vždy chvilku vyčkejte (přerušované brzdění), aby se destička ochladila a poté zakončete důkladným zabrzděním. Tímto postupem vyvoláte správný cyklus zahřívání a ochlazování, kterou příprava zajetí(usazení) destiček vyžaduje. Délka zajetí závisí na druhu kompozitu. Delší je pro organické než pro slinuté.
Závodní (Racing)
Tyto brzdové destičky byly navrženy tak, aby zajistily vyjímečnou výkonnost s vysokým koeficientem tření a stálou účinností při vysokých teplotách disků. Tyto charakteristiky zaručují vynikající a stejnoměrné brzdění po celou dobu závodu a snižují pravděpodobnost, že dojde k oslabení jejich účinku. Tento typ destiček je méně účinný při nižších teplotách a proto není ideální pro silniční provoz.
RC kompozit: Určený jen pro závodní dráhu.
Závodní brzdová destička, která se hodí pro jakékoliv soutěže na závodní dráze.
- Vynikající koeficient tření
- Vyjímečná stabilita za vysokých teplot
- Konstantní brzdný účinek od startu do cíle
SC - Slinutý (sintered) kompozit pro využití na závodní dráze i v silničním provozu s vysokým koeficientem tření za tepla.
Je to materiál, který zůstává velmi stabilní za jakýchkoliv provozních podmínek a má dobrý koeficient tření i za studena, takže se hodí i do silničního provozu (road)
Silniční (Road)
Tyto brzdové destičky jsou charakteristické vysokým koeficientem tření, který zůstává konstantní za jakýchkoliv podmínek s odolností proti opotřebení. Výsledkem je vynikající trvanlivost a lepší kilometrový výkon.
SA - Slinutý (sintered) kompozit: Zvlášť určený pro přední brzdy, vyznačující se velmi dobrou účinností za jakýchkoliv provozních podmínek. Ideální alternativa k brzdovým destičkám OE.
Karbon-Keramický (ORGANICKÝ) kompozit: Kompozit s vyšším obsahem uhlíku. tento třecí materiál nabízí delší kilometrovou trvanlivost a dobrý výkon za jakýchkoliv podmínek (teplo, chlad, mokro, sucho).
SP - Slinutý (sintered) kompozit: Speciálně určený pro zadní brzdy. Stabilní za jakýchkoliv provozník podmínek.
Terénní (Off-Road)
Tyto brzdové destičky jsou navrženy tak, aby zaručovaly maximální účinnost za velmi různých podmínek, které jsou pro terénní ježdění typické. Zvládají chlad, horko, vodu, písek, bahno atd. , kde je brzdění za nízkých teplot také klíčovým požadavkem.
SX - Slinutý (sintered) kompozit pro motokros a Supermotard. Agresivní destičky se stabilním výkonem schopné odolávat vysokým teplotám.
SD - Slinutý (sintered) kompozit pro terénní motocykly: Dobrá účinnost a stabilita za jakýchkoliv provozních podmínek. Přiměřeně odolný vůči opotřebení i když je vystaven vodě a bahnu. Méně agresivní než kompozit SX , tím umožňujepružnější kontrolu brzdění.
TT - Karbon-Keramický, polokovový (semi-metalic) kompozit: Vhodný pro terénní ježdění. Dobrá účinnost za sucha i mokra. Zvlášť účinný při špatné přilnavosti, kdy je zapotřebí pružná odezva brzd.
Skútr (Scooter)
Tyto brzdové destičky zaručují dlouhou kilometrovou výdrž a provozní stabilitu za jakýchkoliv podmínek. Jsou navrženy speciálně pro skútry. Kompozit je určen do městského provozu a má jiný brzdný účinek, než jaký je u motocyklů.
XS - Slinutý (sintered) kompozit pro maxi skútry: Vysoký brzdný účinek, stabilita, výkon a velmi dlouhá životnost za jakýchkoli provozních podmínek.
Karbon-Keramický (ORGANICKÝ) kompozit pro skútry: Optimální poměr kvalita/cena. Optimální trvanlivost a chování za všech podmínek.
Materiál OE: Originální náhradní díl od firmy Brembo.
Destičky mohou být ze slinutých nebo karbon-keramických materiálů. Poslední dvojčíslí určuje jaký je použitý kompozit. Čím vyšší číslo, tím lepší výkon.
10 - 49 : Karbon-Keramický kompozit (např: 07BB0306, 07BB0335)
50 - 99 : Slinutý (sintered) kompozit (např: 07BB0350, 07BB0390)
Skupina Motocyklů | Kompozit | Popis | Použití | Kolo |
Závodní (Racing) | RC | Karbon-Keramický | Závodní | Přední |
SC | Slinutý (sintered) | Závodní / Silniční | Přední | |
Silniční (Road) | SA | Slinutý (sintered) | Silniční | Přední |
SP | Slinutý (sintered) | Silniční | Zadní | |
Karbon-Keramický | Karbon-Keramický | Silniční | Přední / Zadní | |
Terénní (Off-Road) | SD | Slinutý (sintered) | Terénní | Přední / Zadní |
SX | Slinutý (sintered) | Terénní / Supermotard | Přední / Zadní | |
TT | Karbon-Keramický | Terénní (Silniční) | Přední / Zadní | |
Skútry | XS | Slinutý (sintered) | MAXI-Skútr | Přední / Zadní |
Karbon-Keramický | Karbon-Keramický | Skútr | Přední / Zadní | |
Materiál OE | 50 - 99* | Slinutý (sintered) | Silniční/Terénní/Skútr | Přední / Zadní |
10 - 49* | Karbon-Keramický | Silniční/Terénní/Skútr | Přední / Zadní |
* Čím vyšší číslo, tím lepší výkon